23. mar 2017

Var dit sidste arrangement en succes?

Succes

Vi har alle brug for succes

Som arrangør er det en stor tilfredsstillelse, når et overstået arrangement bliver udråbt til at have været en succes.

Det er nemt at sole sig i, klappe sig selv på skulderen og gå videre til næste arrangement.

Men hvis vi nu skal være lidt kritiske – hvad baseres det så på, at en konference ramte plet og var en “succes”?

Er det fordi, at arrangøren selv synes, at det gik godt? Eller fordi kollegerne havde en god dag? Eller er det fordi, at evalueringen fra deltagerne var 0,5 point højere end sidste år?

Jeg oplever tit, at vurderingen af et arrangements succes baseres på en mavefornemmelse. En mavefornemmelse!

I en verden der i højere grad end tidligere har fokus på udbytte og resultater, kan det være ret overraskende.

Specielt fordi at møder, konferencer og faglige arrangementer generelt er aktiviteter, som de fleste virksomheder bruger rigtig mange penge på.

Og med god grund for de er en effektiv marketingsform.

Eksternt kan de give bedre kunderelationer, forbedret brand image og måske nyt salg.

Internt kan de være med til at skabe mere glade, dygtige og loyale medarbejdere.

Så hvorfor er der ikke større fokus på at måle resultaterne af vores møde- og konferenceaktiviteter?

Arrangementer er oplevelser

En stor del af forklaringen er nok, at det for de fleste ikke er så lige til.

Arrangementer som møder og konferencer er en del af oplevelsesøkonomien, og det kan være rigtig svært at evaluere en oplevelse.

Dels fordi en oplevelse umiddelbart vurderes subjektivt. Det som jeg synes var en rigtig god oplevelse, kan andre synes var noget af det værste, de har prøvet.

Dels fordi at den værdi, som et møde eller en konference skaber, ofte er uhåndgribelig. Du kan ikke tage og føle på den lige bagefter. Det er derfor svært at sætte to streger under resultatet og sige, at sådan er det.

Men hvad gør man så?

Værdimodellen

Hos ConferenceCare har vi udviklet Værdimodellen – et værktøj der hjælper med at definere håndgribelige mål for et arrangement.

Med håndgribelige mål bliver det muligt at evaluere på arrangementet, uden at evalueringen skal være baseret på en mavefornemmelse.

Og så er det at have konkrete mål fra start af en rigtig god vejviser for hvilken retning, der skal arbejdes i under planlægningen.

Når alle er fokuseret på samme mål, og barren sættes højt, så er der meget stor sandsynlighed for, at man kommer længere, end hvis målet ikke var defineret.

 

For nylig arbejdede vi med et arrangement, hvor vi brugte Værdimodellen.

Vi startede med at sætte mål og definere succeskriterier, som gjorde at vi fra start af vidste, hvad vi ville evaluere på, når arrangementet var overstået.

Virksomheden endte med at kunne fremvise et målbart rigtig flot resultat, bl.a. fordi at der var fokus på lige præcis det mål helt fra start af.

Casen indbragte os en Danish Event and Meeting Award nominering for Best Internal Case of the Year – Meeting / Conference, som vi naturligvis er rigtig stolte af.
Mest er vi dog stolte af, at vores kunde satte nogle mål, som der blev arbejdet benhårdt for i planlægningen, og som i sidste ende gav dem et flot og målbart resultat.

Det er det, som vi arbejder for, og det vi tror på.

Og husk – vi vil også gerne gøre det for dig! Send os en mail her, så tager vi en uforpligtende snak om dit næste arrangement.

Forstå værdimodellen på 2 minutter!

Se en kort video med introduktion til værdimodellen herunder.

Gå aldrig glip af et blogindlæg! Tilmeld dig ConferenceCares nyhedsbrev

Du kan altid afmelde dig nyhedsbrevet,

About The Author

Mette Fisker er direktør i ConferenceCare og har en fortid som bl.a. kontaktdirektør i Pfizer. ConferenceCare er et konsulenthus med specialister i rådgivning, projektledelse og digitale løsninger inden for konferencer, møder og events med et fagligt indhold.

This is a demo store for testing purposes — no orders shall be fulfilled. Dismiss