09. mar 2017

Bremser medicinalindustriens brancheregler det kreative møde?

Møde i medicinalindustrien

Jeg har igennem hele min karriere beskæftiget mig med møder og konferencer i medicinalindustrien.

Tidligere som kontaktdirektør i Pfizer og i dag som direktør og ejer af ConferenceCare – en konsulentvirksomhed, der tilbyder rådgivning, projektledelse og digitale løsninger indenfor møder og konferencer.

Jeg har adskillige gange arrangeret og afholdt møder i medicinalindustrien. Møderne er med til at dele ny og vigtig viden, og netop derfor står denne form for møder og konferencer mig meget nær.

Som mødeplanlægger i medicinalindustrien kommer man ikke uden om ENLI reglerne – et regelsæt, der skal sikre et professionelt og uafhængigt samarbejde mellem lægemiddelvirksomheder og sundhedspersonale.

Reglerne har både fordele og ulemper.

Dels sikrer de en professionel relation i en branche, hvor det er absolut nødvendigt.
Dels sætter de begrænsninger for, hvad man må som arrangør af det pågældende møde.

ENLI reglerne kan føles som en stopklods for det gode og kreative møde, og jeg kan sagtens forstå den frustration, som de kan afstedkomme.

Men reglerne må ikke blive en hvilepude af gode undskyldninger.

For trods reglerne, kan vi stadig skabe inspirerende og spændende møder.
Møder der er med til at styrke hele branchen.

Hvordan skaber man et møde, der både stimulerer læring og vidensdeling og holder sig indenfor ENLI reglerne?

Der er rigtig mange muligheder for at skabe et spændende og kreativt møde uden at skulle ty til “underholdning”. Du kan f.eks.:

  • I stedet for at starte dit møde med en “kedelig” og forventet firmapræsentation, så fortæl i stedet en lille anekdote, der hænger sammen med dagens emne. Det husker deltagerne bedre, og det giver dem også en mere personlig forståelse af virksomheden, end det gør at vide, hvor mange datterselskaber der findes.
  • Tænk på energi-niveauet og variation når du planlægger det faglige program. Både i forhold til længden på indlæggene, tempoet, og metoden. I stedet for et helt standard oplæg kan du f.eks. lave et interview med fageksperten. Eller hold flere af oplæggene på max 20 min. – kort og præcist. Det betyder selvfølgelig ikke, at du skal lave et program udelukkende af 20 minutters oplæg, der skal være variation. Men et program, der består af 4 x 45 minutters oplæg og 15 minutters spørgetid, er no-go.
  • Brug live-afstemning under mødet, så deltagerne involveres. Det kan f.eks. være en diskussion på baggrund af en case, og det kan gøres både manuelt og digitalt per mobil telefon. Det giver deltagerne en mulighed for at deltage aktivt og sætte deres præg. Læs mere om live-afstemning på mobiltelefoner.
  • Bryd en lang foredragsrække med en diskussion blandt deltagerne. Det kan være nede ved bordene eller i pausen. Husk at facilitere dialogen ved f.eks. at give dem et bestemt emne at tale om eller nogle specifikke spørgsmål at stille.
  • Det er ikke kun på scenen, der er viden. Der er også en stor portion viden samlet nede i salen, og denne kan man som arrangør lige så godt blive klogere på. Du kan indsamle viden fra deltagerne ved at facilitere diskussion gennem iPads, brætspil eller deltagernes egne mobiltelefoner.

Dette er blot et lille udpluk af, hvad man som mødeplanlægger kan gøre.

En god oplevelse

For nylig oplevede jeg en fantastisk oplægsholder, der på sin helt egen måde gjorde et pharma møde anderledes, kreativt og værdiskabende.

Han lavede et kort oplæg og gik derefter ned fra scenen og satte sig hos deltagerne. Her spurgte han dem direkte bord efter bord, om de havde nogle spørgsmål.

Som man nok kan forestille sig, gav det en utrolig effekt for dialogen i rummet. Der var dynamik og energi i lokalet, og jeg så ingen, der gabte, sov eller var opslugte af deres mobiltelefon.

Deltagerne blev sat i centrum, og det faglige blev relevant for alle deltagerne. De fik alle det med hjem, som de var kommet for.

Jeg er sikker på, at det er en oplægsholder, som alle de tilstedeværende kan huske i lang tid fremover.

Hvad kan du gøre?

Kan alle oplægsholdere gøre det samme? Nej – det kan de ikke.

Men som arrangør bør man tage en dialog med oplægsholderne om hvilke muligheder, der findes for at være involverende og dynamisk.

Giv dem den bedste forudsætning for at lave et inspirerende oplæg.

Det vigtigste er, at ENLI reglerne ikke bliver en stopklods for din kreativitet.

Som mødeplanlægger i medicinalindustrien skal vi bare være ekstra kreative, ekstra opsøgende og ekstra gode.

Mød os den 23. marts til gratis morgenarrangement om fremtidens pharma. Læs mere her

Gå aldrig glip af et blogindlæg! Tilmeld dig ConferenceCares nyhedsbrev

Du kan altid afmelde dig nyhedsbrevet,

About The Author

Mette Fisker er direktør i ConferenceCare og har en fortid som bl.a. kontaktdirektør i Pfizer. ConferenceCare er et konsulenthus med specialister i rådgivning, projektledelse og digitale løsninger inden for konferencer, møder og events med et fagligt indhold.

This is a demo store for testing purposes — no orders shall be fulfilled. Dismiss