02. maj 2016

CSR på din næste konference? Se hvor let det er

I Meetovation-konceptet, som består af fem fokusområder, er et af emnerne ”Be responsible – make sustainable thinking a natural part of your Meeting”. Jeg må ærligt indrømme, at det ikke er noget jeg har tænkt over i mange år, men i takt med at hele verden har fokus på miljøet, er jeg også redet med på den bølge, for det giver naturligvis god mening at tænke det ind i vores konferencer. Det kan være alt lige fra at stille en grøn spand frem, således at deltagerne kan aflevere deres navneskilt til genbrug, som til at vælge sine underleverandører efter dem der passer ekstra godt på miljøet.

Virksomheder forventes i stigende grad at forholde sig til Corporate Social Responsibility (CSR), som på godt dansk betyder ”social ansvarlighed”.

CSR går i korte træk ud på at vise omtanke for miljøet og det omgivende samfund. Det kan gøres på flere måder og afholdelsen af et større arrangement, er en eminent mulighed for at markere sig og sende et positivt signal til omverdenen som Meeting Planner.

CSR skal give mening!

Det er dog vigtigt, at tænke CSR-strategien igennem fra begyndelsen i din konferenceplanlægning.

Når jeg arrangerer en konference, er en af mine kæpheste at starte med at sætte succeskriterier op. Mange sætter mål for deltagerantal, men et succeskriterie kunne også være at sætte CSR på dagsordenen til dit arrangement. Især hvis din organisation har CSR i sit værdigrundlag, vil det være nærliggende.

Tænk CSR ind i et arrangement med blandt andet disse tre råd:

Skån miljøet (bæredygtighed)

– f.eks. ved at sikre at leverandøren bruger materialer der er miljøvenlige eller genbruges.

 Undgå madspild

–  f.eks. ved at sikre at leverandøren er obs. på det, eller giv overskydende mad til ”hjemløse”.

Gør en forskel
– f.eks. ved at lave en indsamling, der støtter et humanitært projekt.

CSR-delen skal naturligvis give mening i forhold til de øvrige aktiviteter i dit arrangementet. F.eks. giver det ikke mening at undgå madspild, hvis deltagerne drikker af plastikkrus, som er flere hundrede år om at blive nedbrudt i naturen.

Sådan får du succes med CSR – uden at det virker iscenesat

Skal man kommunikere det ud, eller skal man bare gøre det? Det er naturligvis meget afhængigt af, hvad man gør. I Danmark er vi kendte for at have fokus på miljøet og personligt vil jeg tage det positivt, hvis jeg kom til en konference og arrangøren indledningsvis sagde, at til dette arrangement har vi droppet plastikkopper for at skåne miljøet.

Et arrangement identificerer arrangøren. Hvis du arrangerer et ”papirløst arrangement”, hvor bl.a. programmet ligger på en app i stedet for at være trykt på papir, skal du huske at inddrage historien om, hvordan det skåner miljøet i din kommunikation om arrangementet. På den måde vil deltagerne huske arrangøren (dig / dit firma) som miljøbevidst.

”Hvor kan jeg starte?”
Det mindste du kan gøre er, at sætte en grøn spand op til indsamling af deltagernes plastiknavneskilte, når de går hjem. Det er let og overkommeligt for alle og har en synlig opmærksomhed.

Gå aldrig glip af et blogindlæg! Tilmeld dig ConferenceCares nyhedsbrev

Du kan altid afmelde dig nyhedsbrevet,

About The Author

Mette Fisker er direktør i ConferenceCare og har en fortid som bl.a. kontaktdirektør i Pfizer. ConferenceCare er et konsulenthus med specialister i rådgivning, projektledelse og digitale løsninger inden for konferencer, møder og events med et fagligt indhold.

This is a demo store for testing purposes — no orders shall be fulfilled. Dismiss