18. okt 2016

5 tips til deltagerinvolvering på din næste konference

deltagerinvolvering

Deltagerinvolvering på konferencer er vigtigt –  Ja!

Men skal vi så sidde og snakke med sidemanden halvdelen af tiden? – Nej!

Få her 5 tips til bedre deltagerinvolvering.

1. Vær digital – og få alle med

Størstedelen af dine konferencedeltagere er faktisk lidt skræmte ved tanken om at skulle stille et spørgsmål, eller på anden måde at skulle ’være på’ foran en masse mennesker. Derfor er det ofte de samme få, der er aktive under konferencen. Du kan dog give alle mulighed for at være med ved at gøre deltagerinvolveringen digital. Deltagerne kan stille spørgsmål eller deltage i en afstemning direkte på deres telefon og resultatet af ALLES mening kan vises på storskærm med det samme.

2. Tænk over det fysiske set-up

Det nytter bare ikke noget, at deltagerne sidder på stolerækker, hvis de skal kunne diskutere og tale sammen i grupper. Brug runde borde, hvor flere kan tale sammen. Endnu bedre, smid bordene helt væk og sæt deltagerne i anderledes opstillinger på forskellige møbler. Det opfordrer til snak og dialog. Kun fantasien sætter grænser.

3. Klæd deltagerne på til pausen

For mange deltagere er pleje af netværket lige så vigtigt som det faglige indhold på en konference. Hjælp derfor dine deltagere på vej, ved at give dem en nem måde at komme i kontakt med andre deltagere i pauserne. Giv dem f.eks. et dilemma inden pausestart, som de skal diskutere i pausen – mange vil sætte pris på en god ice breaker, når netværket skal udvides.

4. Involvér før, under og efter

Giv din konference et langt liv ved at involvere deltagerne både før, under og efter konferencen. Brug f.eks. de sociale medier til at oprette grupper og hashtags, så alle kan dele holdninger, billeder og videoer før, under og efter din konference. Skal diskussionerne ikke være offentligt tilgængelige, kan du benytte en specielt designet platform (eksempelvis en app), som kun dine deltagere har adgang til.

5. Tænk visuelt

Et billede siger mere end tusind ord. Prøv næste gang du holder konference at bruge forskelligt farvet karton til meningsmålinger ved at bede deltagerne holder en farve op i luften, som svarer til deres mening – f.eks. kan grønt karton betyde ’ja’ og rødt karton ’nej’. Det giver en sjov dynamik i salen, når alle skal vende sig rundt for at se, hvad de andre mener – samtidig giver det alle mulighed for at udtrykke sig uden at finde det skræmmende.

Gå aldrig glip af et blogindlæg! Tilmeld dig ConferenceCares nyhedsbrev

Du kan altid afmelde dig nyhedsbrevet,

About The Author

Mette Fisker er direktør i ConferenceCare og har en fortid som bl.a. kontaktdirektør i Pfizer. ConferenceCare er et konsulenthus med specialister i rådgivning, projektledelse og digitale løsninger inden for konferencer, møder og events med et fagligt indhold.